Mobil daru kategóriák (nem csak) a Terexnél.

Truck crane - Közúti autódaru

  Leginkább ezt hívjuk autódarunak.
A darus autó kifejezés, bár kifejezi a lényeget és még a sajtóban is gyakran használatos, nem helyes.
Egyesíti az országúti mozgékonyságot a nehéz terhek emelésével. Közúton egy kamion sebességével gyorsan eljuthat a munkahelyre, ahol külön szerelékek odaszállítása nélkül, azonnal munkaképes.truck crane 

 

All terrain crane - Terepjáró autódaru
Minden terepen (all terrain) tud közlekedni, közúton elég gyors, munkahelyen kihasználja jó terepjáró képességeit. Általában az összes tengelyen lévő kerekei kormányozhatóak, több irányban is, ezáltal rendkivül mozgékony, szűk helyekre is be tud állni. Hidraulikus rugózása révén oldalirányú szintkiegyenlítésre is képes, amely lehetővé teszi ferde talajon a biztonságos közlekedést. A nagyobb teherbírású típusokon az ellensúlyokat, talpaló alátéteket és a kiegészítő gémtagokat trélereken külön szállítják utánna.
all terrain crane 

Rough terrain crane - Terepjáró mobil daru
Az igazi terepjáró daru. Felépítése egy forgó kotrógépre hasonlít, nincs külön vezetőfülkéje. Közúton csak kis sebességgel tud közlekedni (általában 40-50 km/ó), ezért nagyobb távolságra tréleren szállítják. Terepen a jó súlyelosztásnak, a kis tengelytávolságnak, a nagy átmérőjű kerekeknek, a nagy hasmagasságnak, a minden irányba kormányozhatóságnak és a billenthető hidraulikus rugózásnak köszönhetően nem ismer akadályt.
rough terrain crane

City crane - Városi mobil daru
  Szűk városi utcákra, épületekben végzett munkára kialakított daru. A lehető legkisebb külső méretek, különösen tekintettel a szélességre, a magasságra. A teleszkópgém alaptagja rövidebb a többi daruénál, így szük helyeken könyebben elfér és mivel több tagot tolható ki belőle, a gémhossz nem rövidebb. Ez a tipus sem rendelkezik külön vezetőfülkével, nagyon jó mozgékony, megfelelő sebességgel tud közúton közlekedni. Legjellemzőbb ismertetőjegye az elől alacsonyra leeresztett gém, ami közlekedés közben a jó kilátást biztosítja.city crane

Pick & carry crane - Ipari daru
  Ez a kategória leginkább egy villástargoncához hasonlítható. Felemeli a terhet és elviszi egy más helyre. Nem forgatható a daruja, ezért csak a jármű kormányzásával tudja a terhet oldalirányban mozgatni. Nálunk ritka típus, leginkább konténerrakodásra vagy gyártelepeken anyagmozgatásra használják, illetve külföldön katonai alkalmazása is elterjedt. Közúton nem közlekedik.pick and carry crane

cab down craneVan egy változata, amelyen forgatható a daru, ezt Cab down crane-nek, alsó fülkés darunak hívja a Terex. A forgathatóság ellenére a kezelő számára a kilátás csak előre és korlátozott szögben oldalra biztosított.

 

 

 

 

Boom truck crane - Darugémes (?) teherautó
Ez a tipus nálunk szinte ismeretlen, főleg az USA-ban alkalmazzák. Gyakorlatilag egy platós teherautó, egy hagyományos darugémmel felszerelve.boom truck crane

Truck loader crane - Önrakodó teherautó
  Nagyon elterjedt típus, nálunk a köznyelvben gyakran KCR-es vagy gólyadarus teherautó néven nevezik. Gémszerkezete eltér az eddigi típusokétól, mivel ez több vertikálisan (függölegesen) akár 180°-os szögben mozgatható gémtagból áll és így kis méretüre összecsukható, ezáltal a teherautó rakfelülete jobban kihasználható. A vezetőfülke mögé vagy a rakfelület végére szerelik. Sokféle szerelékkel alkalmazható, a képen látható rakodókanál a ritkábbak közé tartozik. Ma már 25-30 tonnás autódarukéval hosszban és teherbírásban versenyképes változatai is vannak.truck loader crane

Crawler crane - Lánctalpas daru
A mobil daruk legnagyobbjai közülük kerülnek ki, de kisebb teherbírásuak is készülnek. A Terexnél a legkisebb 42 tonnás, a legnagyobb CC 8800-1 TWIN 3200 tonnás. Mobilitásuk csak a munkahelyen biztosított, több darabban kell odaszállítani és a helyszínen összeszerelni, amelyhez kisegítő darura van szükség. Többségük rácsos szerkezetű gémmel rendelkezik, a teleszkópgémes változatok az utóbbi években kezdtek elterjedni. Nagy előnyük, hogy lánctalpon is nagy terheket tudnak elvinni és a helyére emelni.crowler crane 
 

 Végül, akinek az elnevezésekre jobb ötletük van, vagy bármi máshoz hozzászólásuk lenne, kérem írják meg kommentben!


Címkék: terex

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr362298621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

darubolond 2010.09.25. 19:56:07

Ismeretlenül is üdvözöllek!

Tetszik ez a blog, sok érdekes képet láttam, és a rövid leírások is sokaknak segíthetnek megismerni ezt a sok műszaki csemegét tartogató világot. A jövőt illetően biztos, hogy állandó látogató leszek és néha én is jelentkezem érdekességekkel. Sok kép, leírás, adat van a tarsolyomban.

Most a mobil daru kategóriák című részhez pár észrevétel. A Terex-Demag különböző típusain keresztül jól megjelennek a kategóriák, de a laikusok számára majd minden teleszkópos daru a hordozóműtől függetlenül "autódaru" A "Truck crane" kategóriában bemutatott baloldali kép egy Európában nagyon kis számban előforduló (Amerikában gyakori) darut mutat, a jobboldali képen pedig AT daruk láhatók, a felirat is mutatja, hogy az elnevezésben nem csak itthon vannak bizonytalanságok, a külföldi újságírók sem tudják mi micsoda. De ez legyen a legnagyobb bajunk. A Faun, Liebherr, PPM ilyen felépítésű darui régóta ismertek Európában, ezért én most egy új, kifejezetten az Európai piac igényei szerint kifejlesztett autódaruról (truck crane) küldök egy képet, a Grove TMC 540 típusú, 40 tonnásról amely Magyarországon is kapható. (31 m teleszkópgém + 13,7 m segédgém.)
A "targonca daru"-ként fordított daruk nevét én ipari darunak ismerem, mert elsősorban nagyobb ipari üzemekben (ha vannak még ilyenek) és spedíciókban használják, ahol sok a nehéz áru, másrészt az angolszász irodalomban "industrial crane" néven láttam..
Küldök fotót egy 20 éves (Grove AP 415) és egy mai ipari daruról (Grove Yard Boss 5515, 13,6 tonnás, 12,5 m teleszkópgém, 4,6 m segédgém)

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.09.26. 10:07:55

@darubolond: Köszönöm az elismerést és az észrevételeket. Ígyekszem közérthetően írni, némi szakmaiságot is belecsempészve.
Pontosan azért írtam ezt a bejegyzést, hogy a laikusok is lássák a különbséget az un. autódaruk között, de legalábbis ne használják a darus autó kifejezést, főleg ne, ha nem is daruról, hanem egy emelőkosaras járműröl van szó.
A truck crane kategóriában tényleg furcsa képek vannak, de mivel nem újságból, hanem a Terex saját kiadványából vannak, az egységes megjelenés miatt hagytam így.
Az ipari daru valóban helyesebb kifejezés, javítom is.
Tudtommal képeket ide nem lehet feltölteni, de az e-mailben kapottakat köszönöm, igyekszem felhasználni. A Grove magyarországi képviselőjétöl megtisztelő a segítség! :-)

kszabo 2010.11.11. 08:18:15

Találtam neked egy daru link gyűjteményt - www.janvanwees.nl/Links/cranes.html lehet tanulmányozni. Üdv
süti beállítások módosítása