"1000" tonna - 1985.
1985 előtt nem létezett olyan teleszkópgémes autódaru, amellyel nagy tömegű tárgyakat emelhettek volna, így ezeket rácsos szerkezetű gémmel szerelt darukkal mozgatták. 1984-ben a Riga Mainz német darubérbeadó cég megbízta a düsseldorfi Gottwald Gmbh darugyártó céget (ma már csak kikötői darukat gyárt) egy 800 tonnás teleszkópgémes autódaru gyártásával. Céljuk egy gyorsan közlekedő, könnyen munkába vehető alternatív megoldás volt, a nagyon munkaigényesen telepíthető rácsos gémes autódaruk mellett.
1982 óta a Gottwald gyártotta a legnagyobb teleszkópgémes darut az 500 tonnás AMK 500-93 típust. Ezen már alkalmazták a SCS (Speed Connection System) rendszert, amely hasonlított a rácsos gémes autódarukhoz, a gémtő az emelő munkahengerekkel a darun volt, a gémszerkezetet azonban rá kellett szerelni, de az SCS által ez egy rövid művelet.
Az alábbi ábrákat (AMK 1000) megnézve ez könnyen érthetővé válik:
Kissé hasonló a ma legnagyobb autódaru, a Liebherr LTM 11200-9.1 gémszereléséhez, csak itt a gémtő nélküli teleszkópos részt szállítják külön és egy univerzális tréler helyett egy speciális hordozó járművön.
A daru AMK 1000-103, a gémszállító AMK TR 1000-93.
Copyright BUZ: Schwerlast-Rhein-Main.de
De miért van a címben szereplő 1000 tonna idézőjelben? Az eddig látott gémszerkezet 5 tagból áll (4-et tol ki) és 62 méteres, de teljesen összehúzva is "csak" 350 tonna teherbírású.
Az 1000 tonnás gémből sosem gyártottak egy darabot sem. Eredetileg 800 tonnásra tervezték, de elméleti számítások alapján később 1000 tonnásra minősítették át.
Az alábbi ábrán látható, csak egy rövid nyúlvány lett volna:
A 350 tonnás, 51 méteres (gémtővel együtt 62 m) gém tervezése komoly kihívást jelentett. Az 1981-ben kidolgozott HPC (High Power Control) rendszerű gémszerkezet azonban erre megoldást jelentett. A bordás szerkezet jelentős keresztmetszet és súly növekedés nélkül többszörös terhelhetőséget biztosított. Az ábrán az 1a a Gottwald 8-szögletű, az 1b az 500 tonnás HPC, az 1c az 1000 tonnás HPC gémszerkezet.
A daru a 350 tonnás gémmel 29 m gémhosszal, 6 m-es távolságig tudott 350 tonnát, 62 m gémhosszal 9 m-es távolságig 175 tonnát tudott emelni. Rácsos szerkezetű segédgémmel 134 m-ig volt hosszabbítható. A sosem létező 1000 tonnás, 18 méteres gémmel, elméletileg 1000 tonnát tudott emelni 4 méteres sugáron. Ezzel az elméleti értékkel 1985-től 2007-ig a világ legnagyobb terhelhetőségű teleszkópgémes autódaruja volt. (2007 óta a Liebherr LTM 11200-9.1.)
A Gottwald 1985-ben összesen egy darabot gyártott belőle és azóta sem többet. A Krupp megvette a liszenszét és KMK 11000 néven tervezte a gyártását, de végül egy darab sem készült. 1994-ben a daru a Breuer céghez került, majd 2000-ben a tajvani Long Hook-hoz és rövid szingapúri kitérő után most is Tajvanon használják.
A 10 tengelyes óriással ügyeskednek rá egy pontonra: