AZ ÖT LEGHOSSZABB
TELESZKÓPGÉMES AUTÓDARU.
Típus: |
Max. teherbírás: |
Teleszkópgém hossza: |
Liebherr LTM 11200-9.1 |
1200 tonna |
100 méter |
TEREX-DEMAG AC 1000 |
1200 tonna |
100 méter |
Liebherr LTM 1500-8.1 |
500 tonna |
84 méter |
Grove GMK6300L |
300 tonna |
80 méter |
TEREX-DEMAG AC 250-1 |
250 tonna |
80 méter |
(A kiegészítő gémtagok nélkül, csak a teleszkópgém hosszát figyelembe véve.)
Liebherr LTM 11200-9.1 (100 m)
A Liebherr az évek során a legjelentősebb mobildaru gyártóvá vált. Technikai színvonalban és darabszámban is vezet a világon. A 2007 óta gyártott és azóta a legnagyobb teleszkópgémes autódarunak számító 1200 tonnás típusuk is nagy sikerré vált. A rohamosan terjedő szélerőmű építésekhez szinte minden nagy darukölcsönző cég vett belőle, van amelyik többet is.
Sok bejegyzés van róla, így már a címkék között is megtalálható LTM 11200.
TEREX-DEMAG AC 1000 (100 m)
2010-es típus, így alig van még belőle. Valószínűleg nem akartak lemaradni a Liebherrtől (és a szélerőmű építésekről), amolyan presztizstípus. A Demag hívőknek amúgy sem nagyon tetszhetett, amikor Terex vált belőle, de a neve legalább szerepel a darukon.
A típusszáma alapján 1000 tonnásnak gondolhatnánk, a prospektusa szerint is csak különleges felszereltséggel 1200 tonnás, aminek nincs nagy jelentősége, hiszen ezek az értékek gyakorlatban kihasználhatatlanok. Mint sok nagy autódaru, ez is kétféle teleszkópgém szerkezettel készül, 50 és 100 méteres kivitelben, elsősorban a közutakon való túlsúlydíj nélküli közlekedés miatt. (Az LTM 11200-asnak is van 55 méteres teleszkópgém változata.)
Liebherr LTM 1500-8.1 (84 m)
A jelenleg gyártottak közül a Liebherr második legnagyobb all-terrain daruja. Háromféle teleszkópgém variációval közlekedhet, amelyek közül az 50 méteres a legelterjedtebb, de a 84 méterest is könnyedén felveszi. A részletek itt olvashatók. A 400-500 tonnás kategóriában már erős a konkurencia, de mindegyikük rövidebb gémmel rendelkezik.
Grove GMK6300L (80 m)
A Grove az amerikai Manitowoc csoport tagja és így az USA nálunk kevésbé elterjedt darui közé tartozna, de valójában ez is Németországban készül (ahogy az összes Grove all-terrain daru), csak régen Krupp volt a neve. A Krupp név daruként már nem él tovább, ahogy a régen nagyon nagy névnek számító Gottwald is eltűnt, amikor a Demagba olvadt. A GMK6300L is új típus és a korszerű technológia mellett a formaterv is kitűnőre sikerült, a "hosszabb" daruk közül talán a legszebb.
TEREX-DEMAG AC 250-1 (80 m)
Kevesebbet, de magasabbra! A Demag egyelőre felülmúlhatatlan "toronydaru" építő típusa. Maximális teherbírása "csak" 250 tonna, de 80 méteres teleszkópgémjének hosszával, az előtte szereplő négyet leszámítva, az összes nála nagyobb teherbírásút felülmúlja. (A szépszámú 300-500 tonnást is.) Érdekesség, hogy az öt bemutatott daru közül, ebből van Magyarországon is egy darab, ezzel nálunk az AC 250-es a leghosszabb teleszkópgémes autódaru! (Az országban telephelyezők közül, mivel a nemzetközi cégek anyavállalatukon keresztül tudnak nagyobbat is behozni.)
GÉMEK:
Magyarországon a legtöbb épületet teleszkópgémmel (kisebb terheléssel) feléri mind az öt daru. (Itt talán érzékelhetőek az arányok.) Természetesen szűk helyen és/vagy távolabbra benyúlva szükség lehet kiegészítő gém, illetve több ellensúly szerelésére, amire látható több példa is a videók között.
A Top 5-ben csak azok a gumikerekes, közúti forgalomban is közlekedő, teleszkópgémes daruk szerepelnek, amelyeket jelenleg is gyártanak. Az talán nem véletlen, hogy mindegyiket Németországban készítik, ugyan ezekből három "amerikai" márka. Japánban jelenleg csak a Tadano készít nagy autódarukat, szintén Németországban Tadano-Faun néven. A kínai gyártók sem lettek elfelejtve, azonban honlapjaikon nem szerepelnek értékelhető adatok, pedig elvileg 1000 tonnás autódarut is készítenek, kérdés milyen minőségben.