Nagyon könnyű kérdés lenne egy fizika érettségin, de a daruk terhelhetőségének alapvető problémáját oldja meg.
Ókori találmány, az egyszerű gépek egyike:  a csigasor.


Forrás: Wikipédia 

Nézd meg a folytatást is! 

 Az elmélet a Wikipédiáról:
A csigasor álló- és mozgócsigákból összeállított gép. Az egyes csigákat úgy építik be, hogy az egy tengelyen elhelyezkedő csigák nemcsak a tengelyhez, hanem egymáshoz képest is el tudnak fordulni. A gyakorlatban a csigasort gyakran úgy készítik el, hogy az állócsigákat és a mozgócsigákat is egy-egy közös tengelyre szerelik, a tengelyt pedig zárt keret tartja. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy a kötél vezetése minden irányú kiugrás ellen biztosított. Egy mozgócsiga terhelése a két kötélág között egyenletesen oszlik meg, tehát egy kötélre a terhelés fele jut. Az n mozgócsigából álló csigasor utolsó állócsigájáról lefutó kötél meghúzásához a teher n-ed részére van szükség:


Ha a teher emelkedése h, a kezelő kötélvégét s értékkel kell meghúzni, a kettő közötti összefüggés:


A csigasor alkalmazásával munkát nem tudunk megtakarítani, mert amennyivel kisebb erővel kell emelnünk a terhet, annál hosszabb úton kell a kötelet húznunk, így az energia állandó marad:


  Ennek gyakorlati alkalmazása történik minden darun, ami csörlővel emeli a terhet.
Az álló csigasor a gémfejben, a mozgó csigasor a horogszekrényben található és a kettő között változtatható számú kötélág van. Egy LR 1750-esen így néz ki:
 

Szinte minden daruhoz többféle teherbírású emelőhorgot készítenek.
Egy 3200 tonnás, 30 kötélkorongos mozgó csigasorral:


  A sok kötélágon nagyon hosszú, nagy tömegű acél sodronykötél lehet, amelyet terhelés nélkül is le kell tudni ereszteni, ezért némelyik horogszekrényre külön súlyokat szerelnek.
A képen kétoldalt láthatóak:
 

A szerelés ezen a videón látható:
Reeving the Block from Stephen SetteDucati on Vimeo.

Így érettségi vizsgák idején, azért kérdés is van:
  A videón látható daru horgát 200 US tonnával terhelve, az emelőkötelet működtető egy db csörlőnek mekkora húzóerőt kell kifejtenie (kN-ban) az emeléskor? (A horog tömege: 2,8 metrikus tonna.)



     Vannak kivételek is, ahol nem csörlővel emel a daru:
KCR és Strand jack system


Címkék: videó technológia

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr662873797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lada95 2011.05.04. 20:09:49

Csak saccolok!
200 US tonna= 181.4 metrikus tonna.
181,4+ 2,8=184,2 tonna kb 1800kN
1800 osztva a kötélágakkal(17)=105
Szerintem 105kN körül van az eredmény.
(a prospektusa szerint 2600 ill. 3200 kg-os horgai vannak)
Kíváncsi lennék a 30 kötélkorongos csigasor befűzésének mennyi a szintideje?

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2011.05.04. 21:18:34

@lada95: A horgot most már hagyjuk 2,8-nek. Én a 700-asét néztem, neked van igazad, valóban 2,6 lenne. Az egyik összetevőt viszont szerintem nem jól adtad meg.

lada95 2011.05.05. 17:32:18

@Autódarublog: Akkor módosítok 15 kötélágra(ha jól vettem ki a videó feliratából, mert egyébként szinte lehetetlen lenne megszámolni). Így a végeredmény 120kN-ra módosul (feltéve ha nem tévedtem).Ez majdnem határterhelés, a prospektus szerint 125 kN a maximális csörlő vonóerő.Hálás és szinte kifogyhatatlan téma a kötélzet és a csörlő.Egy későbbi technikai témájú bejegyzésben írhatnál a csörlő meghajtásáról,sebesség szabályozásáról illetve fékezése módjáról.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2011.05.06. 12:44:26

@lada95: Helyes. Két kötélkorongot kihagytak a befűzésnél. Nem kell mindig mindegyiket használni, de természetesen a daru számítógépe ennek határt szab. Minnél több ágra van szerelve a horog, annál nagyobb lesz az emelhető teher, de a sebessége kisebb lesz.
süti beállítások módosítása