A Liebherr 1986-ban kezdte fejleszteni daruira moduláris biztonsági rendszerét, amely a LICCON (Liebherr Computer Control) nevet kapta. Minden részegységét beleértve a szoftvert is, a Liebherr más egységeivel együttműködve, Ehingenben fejlesztették és gyártották. Első bemutatója az 1989-es müncheni Bauma kiállításon volt, amelyet a szakma elég szkeptikusan fogadott. Az LSB (Liebherr System Bus) az alapja a központi egység, a monitor(ok), az érzékelők és kapcsolók közötti adatátvitelnek. Ez jelentősen leegyszerűsíti a rendszert, ami így folyamatosan fejleszthető és univerzális felhasználást tesz lehetővé.

A folyamatos fejlesztések eredményeként 1997-ben az LTM 1030/2 volt az első teljesen elektronikus vezérlésű autódaru. A rendszert kiterjesztették a járműves részekre is és nem csak vezérlési, biztonsági, hanem diagnosztikai, ellenőrzési funkciókat is ellát. Az elektrotechnika és a számítástechnika fejlődése folyamatosan növekvő lehetőségeket biztosított a rendszer korszerűsítésére, amire a szoftverek területén is nagy figyelmet fordítottak. Ezt meg is követelte a nagyobb és korszerűbb daruk gyártása. Az LTM 1030/2 szoftvere kb. 80 000 kódsort, az újabb (és nagyobb) LTM 1350-6,1 szoftvere már 400 000 kódsort tartalmaz.
2009-től minden darun az új LICCON2-t alkalmazzák. Ez egy jelentősen továbbfejlesztet változat, három különböző vezérlőegységgel, színes monitorral, joystickba épített kijelzővel és Bluetooth távirányítóval.

2010-es LTM 1350-6.1 kezelőfülkéje:

Az emelési feladatokat egy hagyományos számítógépen előre meg lehet tervezni és fel lehet tölteni a daru számítógépére, amely WLAN-nal ( vezeték nélküli helyi hálózat) is rendelkezik. Internetes kapcsolattal a Liebherr LISSy (Liebherr Service System) szerviz és diagnosztikai portálján minden daruról információkat lehet lekérni. A daru WLAN kapcsolatán keresztül, akár az ehingeni gyárból is láthatják a
LICCON2 adatait és közvetlenül segítséget nyújthatnak az üzemeltetőnek. 


Emelés tervezés Liebherr emeléstervező programmal (LICCON Einsatzplanner)
a
Koós-Wéber Kft. daruin.


 

A Liebherr LTM 1045-ös (45 tonnás) és az LTM 1130-as (130 tonnás) all-terrain daruk emelését tudják számítógép segítségével tervezni.A program megismerése hosszabb folyamat volt és végül az új 130 tonnás daru adta meg a végső lökést a használat felé, mivel ennek a darunak a költsége sokszorosa a 45 tonnás daruénak. Nem csupán a terhelési táblázat szerepel a programban, hanem szimulálni lehet az emeléseket. A program indításakor lehetőség van csak a terhelési táblázatot lehívni, vagy a tervezőprogramot futtatni. A lenti ábrán az első variáció látható. Az ábra alján balról jobbra haladva az alábbi funkciók találhatók:
- T: teleszkóp gém
- VK 20 ° 14/19,0 m: Segédgém 20 °-os szögben bedöntve, 14 m fix taggal és 19 m variálható csúccsal
- 29,3 t: ellensúly tömege tonnában
- 8,1 x 7,5 m: letalpalás geometriai mérete
- 360 °: a daru teljes körben dolgozhat
- n 2x: kötélágak száma

Ez a funkció is érdekes, de ami igazán fontos az a tervező része a szoftvernek. A tervezés a daru kiválasztásával kezdődik. Az LTM 1130-as darunál 3 variációt kínál fel a program, mint alapbeállítás:
1. Munka alapgémmel.
2. Munka segédgémmel.
3. Munka dönthető segédgémmel.
Ezek után megjelenik a gép stilizált méretarányos rajza. Az ábrán található kis ikonok a rajzi felület beállítását segítik, lehetőség van rajzolni a felületre, amivel a munka során jelen lévő műtárgyakat lehet modellezni. A gépet a kép jobb oldalán, illetve az alján található ikonokkal lehet konfigurálni. Beállítási lehetőségek:
– gémhossz
– gémdőlés
– emelendő teher nagysága
– ellensúly tömege
– talpalás geometriája
Ezekből az értékekből a program kiszámolja a gémcsúcs magasságát, a fellépő talpnyomásokat, és a maximális terhelhetőséget a gép adott pozíciójában. Figyelmeztet, ha eléri vagy meghaladja a megengedett terhelést.

Egy feladat modellezése: 1 tonna tömegű tárgyat kell felrakni egy 35 m magas épület tetejére. A gép királytengelyétől 30 m-re van az épület széle és a tárgyat az épület szélétől még további 10 m-re kell berakni. Az emelés megvalósítható csak alapgémmel is, de tudjuk optimalizálni az emelést. Egy teljesen más paraméterű összeállítással, alapgémmel és 19,7 tonna ellensúllyal is megoldható az emelés. Ehhez szükséges egy nyerges vontató, viszont a művelet relatíve gyors.

Másik variációban, mindezt 19 m-es, 40°-ra bedöntött segédgémmel megvalósítva. Ebben az esetben csak 9 tonna ellensúly szükséges, így elegendő egy kisebb teherautó, de a segédgémet ki kell szerelni.


 

A várban felborúlt tűzoltó daru felállítása a Koós-Wéber Kft.
fenti Liebherr LTM 1130-6.1 darujával:


 


Címkék: videó technológia liebherr

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr902669207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása