Gémcsapolásos technológia a Tadano-Faun ATF65-G4 darun
A rendszer megszületése a teherbírás növelése céljából történt. Ha egy autódarura ható erőket vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy a gém súlya miatt ható nyomaték a gépet az egyensúlyi helyzetből igyekszik kimozdítani, tehát a gém tömegének csökkentésével növelni lehet a gép teherbírását. Magának a gém szerkezetének konstrukciós változtatásával minden darugyár komolyan foglalkozik, olyan gémszerkezeteket igyekeznek gyártani, ami adott teherbírás mellett a minimális súlyra vannak kihegyezve. A gém súlyának lefaragása adott szerkezeti anyagokkal (daruk esetében acélötvözetekről beszélünk) csak korlátozott lehetőségeket biztosít. Súly szempontjából egy bizonyos határon túl az acél szerkezeteket nem lehet könnyíteni, tehát a gémben található egyéb alkatrészek tömegét kellett redukálni. Ennek egyik módszere, hogy a gémben nem több, hanem csak egy munkahenger végzi az összes gémtag (egyenkénti) kitolását és az összehúzását. A gémek pozícióját csapok biztosítják (0, 46, 93, 100 %-os kitolásnál lehet az egyes tagokat csappal biztosítani), tehát a gém kitoló munkahenger alapvető funkciója a gémtagok teher nélküli mozgatása.Tadano-Faun
Forrás: Koós-Wéber Kft.                               Részletek a folytatásban!

A működés a következőképpen néz ki:
A darukezelő kiválasztja előre a szükséges gémállást, majd elkezdi kitolni a gémet. A kitolási procedúrát a számítógép felügyeli. A gémtagok kitolása (és összehúzása) csak meghatározott sorrendben lehetséges. Legelőször az 1. tagot lehet kitolni, majd utána 2. és így tovább, míg összehúzásnál legelőször a 4. tagot kell összehúzni.

gémcsapolás
(Barna: gémtagok. Szürke/zöld: kitoló munkahenger. Zöld: csap zárva. Piros: csap nyitva.)

Az alaphelyzetből (ábra:1) elindulva, a munkahenger fej részén található csapoló mechanika összecsapolja a munkahengert az 1-es gémtaggal (ábra:2), ezután oldja az 1-es és 2-es gémek közötti biztosító csapot (ábra:3), majd kitolja a gémtagot a kívánt pozícióba és ott rögzíti az 1-es tagot a 2-essel (ábra:4). Oldja a munkahenger és az 1-es gémtag közötti kapcsolatot és megindul a következő gémtagért (ábra:5). Ezt a kiválasztott program alapján megismétli az összes többi taggal is. 
A számítógép azonban engedi a darut összecsapolás nélküli gémmel is dolgozni (tehát munka közben változtatható a hossz), de sokkal kedvezőtlenebb teherbírási paraméterrel.
Ami hátrányként írható fel az a rendszer lassúsága, mivel előre ki kell „találni” milyen gémhosszal kívánunk dolgozni, hiszen a hossz módosítása munka közben körülményes. A rendszer csak akkor lassabb, ha a darukezelő a régi iskola szerint akarja kezelni a darut, ha azonban a gondolkodásmód is átáll az új rendszerre, minden tekintetben hatékony darut kapunk.
Köszönet a Koós-Wéber Kft.-nek a leírásért!

 

darugém

 


Címkék: technológia faun cégek tadano

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr812617394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lada95 2011.01.28. 14:05:56

Nagy lelkesedéssel várok egy hasonló színvonalú cikket, a nagy teljesítményű autódaruk talán leglátványosabb(a teherbírás növelése szempontjából nagyon fontos)kiegészítőjéről az Y-merevítőkről.
süti beállítások módosítása