Gorbacsovi peresztrojka és glasznoszty a daruk világában: 1987. szeptember 18-án a Szovjetunió és a Liebherr képviselői aláírták a megállapodást egy autódarukat gyártó közös vállalat létrehozásáról.
Neve:  Kranlod (Кранлод) a kran (daru), Liebherr és Odessza (Ogyessza, Ukrajna) összetételéből származik.
Kranlod
Az 50 tonnás Liebherr LTM 1050-4 Szovjetunióban gyártott (összeszerelt) változata. 

Az odesszai gyár már rendelkezett darugyártói tapasztalattal, a nálunk is ismert lengyel Bumar (Fablok, Hydros) céggel közösen készítettek autódarukat. Ezek járműves része Lengyelországban, a darufelépítmény Ukrajnában készült. A Liebherr viszont ennél sokkal korszerűbb technológiát adott át és saját szakembereik irányították, ellenőrizték a gyártást. (40%-os tulajdonrésszel rendelkeztek, a műszaki és a marketing igazgató német volt.) Kezdetben az összes alkatrészt a Liebherr ehingeni gyárában készítették és Odesszában csak összeszerelés történt.
Kranlod

1989-től megpróbáltak minél több német gyártású alkatrészt kiváltani hazaival és a lengyel Bumar is szeretett volna részt venni a gyártásban. A darut 90 modulra bontották és a Liebherr mérnökeinek segítségével elkezdték a saját gyártású modulok fejlesztését. A magas minőségi követelményeket nehéz volt teljesíteni, mert a daruk átadás előtti ellenőrzését a Liebherr felügyelete mellett, egy 100 pontos listája alapján végezték. A 330 lóerős Mercedes motort egy a MAZ teherautókban alkalmazott 320 lóerős, turbófeltöltős dízelmotorral akarták helyettesíteni. A Liebherr a daru mikroprocesszoros biztonsági rendszerének és az automata sebességváltónak a liszenszét olyan drágán adta, hogy azt nem vették meg, így az mindig az eredeti modul maradt volna.
Kranlod 

Kranlod

Tervezték több más típus (LTM-1070, LTL-1050, LTL-1070) gyártását is, amit összességénem évi 700 darabra akartak felfuttatni. Készült a MAZ-547A rakétaindító járműre egy 120 tonnás változat is, amit Progress 2000 néven ki is állítottak a '89-es müncheni Baumán.
Progress 2000

  Miért a szövegben a sok feltételes mód?
1991-ben összeomlott a Szovjetunió, megszűntek a nagy belföldi megrendelések, a vállalat szép lassan tönkrement, majd végső csapásként a Liebherr is kivonult. Az all-terrain alváz, nagyon egyszerűsített változatban, tovább él
a Krayan KSZ-6972 50 tonnás daruban.
Krayan 
 
Remélketőleg a Liebherr által Németországban továbbképzett orosz, ukrán és egyéb nemzetiségű mérnökök tudása benne van a ma gyártott darukban.
Orosz daruk itt!


Címkék: orosz daru

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr882460233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása