Nagyra becsülöm a tűzoltókat, hiszen gyakran az életüket kockáztatják értünk!
Nagyra becsülöm a hozzáértő darus szakembereket, hiszen néha hihetetlennek tünő feladatokat oldanak meg. Magyarországon sok cég van megfelelő darukkal és felkészült szakemberekkel. 
Kérdezem:
Miért nem végzi mindenki a saját dolgát?


tűzoltódaru baleset
A részletek ITT!
 

Nos, Briannek hála (tuzoltok.blog.hu) vége a találgatásnak. A Tűzoltóság Tadano-Faun ATF 60-4 típusú 60 tonnás darujának csak az egyik oldalán voltak kitolva a talpalói, az üres ládával (a gémet nem magára "szedve") kifordult ezek irányába és felborult. A másik irányba fordulva, vagy előbb felgémelve és azután fordulva (így csökkentve a tehernyomatékot) nem történt volna baleset. A borulás közben a fordító befordult hátsó irányba, ezért voltak megtévesztőek a fényképek. Sajnos nagyon tipikus kezelői hiba, amikor elfelejtődik a részleges talpalás.
  A hírek szerint a darut kezelő tűzoltó könnyebben megsérült, jobbulást neki!
A Brian által a kommentekben belinkelt videó: TV2 Tények (http://tv2.hu/tenyek/video/tenyek-teljes-adas-2010-11-10-szerda) és 18:40-től van a baleset.
  Egy másik érdekes videó a beemelésről ITT!
  A videót nézve, talán ha hátrébb tolat a szoborig, akkor a virágágyás köríves sarkába legalább részben kitolhatta volna a jobb hátsó talpat. Alapvető tétel, minden daruzási munka alapja a jó és biztonságos letalpalás. A modern daruk korszerű biztonsági elektronikája sem véd meg ilyen esetben.
  Továbbá véleményem szerint a lehető legrosszabb helyre álltak be. Vagy egy nagyobb daruval távolabbról rendesen letalpalva (aminek a költségét gondolom nem vállalták), vagy közvetlen az épület elé állva, egy kisebb daruval kellett volna beemelni. Az utóbbinál probléma lehetett még a láda beúsztatása az épületbe, mert ehhez a gémfejet is be kell bújtatni, valószínűleg ezért választottak a szemben állásos technikát.

A visszaállítás:
Éjjel valahogy összehúzták a daru teleszkópgémét és ma a Koós-Wéberék Liebherr LTM 1130-as, 130 tonnás darujával illetve egy tűzoltódaruval és csörlővel visszaállították.


    Új videó a visszaállításról:


A borulásnál látszott, hogy a fordító nem tartotta meg a gémet és a visszaállításnál is ez jelenthetett gondot.
  Nem úgy, mint ezen a videón, ahol teljesen kitolt és segédgémre kiszerelt gémmel állítanak vissza egy darut.
A sokszor emlegetett, hogyan megy fel a várba és hogyan talpal le ott egy nagyobb daru kérdésre egy tanvideó. Egy 500 tonnás, 8 tengelyes (nem 200, amit kértek) Liebherr megfordul egy "mellékutcába" betolatva és manőverezik szűk helyen:


  Darubalesetek itt.


Címkék: magyarország faun darubaleset tadano

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr512438841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

butcher__ 2010.11.10. 19:39:05

Nagyon finoman fejezted ki magad. Az idén ráadásul ez a második ilyen baleset mo.-on, és erre bizony nincs mentség senki részéről. "Elfelejtettük" meg "nem gondoltuk hogy" című kifogások itt nincsenek, óriási szerencse hogy nem halt meg senki egyik esetben se.

vicces74 2010.11.10. 21:48:14

Khmm....Pécsen is volt borulás,az állatkertben is
bénáztak,most meg ez is...tényleg mért tűzoltókkal akarták ezt is?

Rocko- 2010.11.10. 22:06:51

ha szabad hazabeszélni:
filiaexpressz.blog.hu/2010/11/10/breaking_news_2078

a postra: "Magyarországon sok cég van megfelelő darukkal és felkészült szakemberekkel.
Kérdezem:
Miért nem végzi mindenki a saját dolgát?"
ezzel meg is válaszoltad a kérdést: mert itthon vagyunk. itt senki se a saját dolgával folglakozik, mindenki mással.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.10. 22:27:51

@vicces74: Találsz mindegyikről posztot a blogban. Igazán nem a tűzoltókat akarom bántani. A tv-ben látottak alapján ügyesen varázsolták be a dobozokat. A tűzoltó fórumokon érdekes dolgokat olvasni.

Brian 2010.11.10. 23:53:47

Még mielőtt bármit is hozzászólnék a becsület kedvéért megemlítem, hogy én szerkesztem (már ha van rá időm) a tuzoltok.blog.hu/ -t. Viszont hivatásos tűzoltó nem vagyok.

Az, hogy miért nem végzi mindenki a saját dolgát szerintem ez esetben nem állja meg a helyét. Én szívem szerint annak örülnék, ha minél több nem kifejezetten mentéshez kapcsolódó darus munkája lenne a tűzoltóknak, pont az ilyen esetek elkerülése végett. Akik olvassák a tűzoltós fórumokat tisztában vannak vele, hogy ez nem az első eset. Én igazából annak örülök, hogy ez idáig mentés során nem történt hasonló, csak gyakorlás vagy bérmunka alatt. tv2.hu/tenyek/video/tenyek-teljes-adas-2010-11-10-szerda itt látható a borulás egy része. 18:40-től érdemes nézni. Látható, hogy a daru nem hátrafelé hanem a le nem talpalt oldala felé nézett és a borulás során fordult hátra. Nem értek a daruzáshoz, de ez sok minden megmagyaráz.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 00:35:02

@Brian: Köszönöm a linket. Így már egyértelmű az eset. Sajnos kezelői hiba, ami elismerem nem csak tűzoltókkal fordúlt elő. Persze ha azt nézzük mennyi üzemórát dolgozik az építőiparban és a tűzoltóságnál egy daru, akkor elgondolkodtató arányok jönnek ki. Arról esetleg van információd, hogy mennyiért végezték ezt, vagy más bérmunkát?

Rocko- 2010.11.11. 07:19:21

a frissítéshez: "Szegény daru, ő volt az:"
az ilyeneket helyre lehet állítani? vagy szerkezetileg anynira károsodott, hogy nem látná el 100%-ban a funkcióját?

Brian 2010.11.11. 10:02:53

@Autódarublog: A konkrét eset áráról nincs információm. Nem tudom mennyire egységes ez országosan de itt ki van írva: nagykanizsatuzoltosag.hu/bermunka.php . Még egyszer megemlíteném, hogy nem a haszonszerzés az igazi célja az ilyen munkáknak. Gyakorlatra, tapasztalatra van szükség és ezt máshogy nem lehet megszerezni. Szerintem nem csak számomra egyértelmű, hogy pl: Nagykanizsán ha a tűzoltóság nem tartaná állományban nem lenne 35t teherbírású daru. Főleg nem fél órán belüli vonulási idővel. Egy cégnek sem érné meg fenntartani, mert egyébként nagyon kevés lenne rá a munka. Viszont durván hetente vonulnak vele az M7-esre.

@Rocko- A pécsi darut a borulása után helyreállították és visszatért a szolgálatba.

Brian 2010.11.11. 10:07:15

Annyit még, hogy szerintem a virágágyást egyszerűbb lett volna helyreállítani a beletalpalás után mint a darut a borulás után. Persze nem tudom, hogy mennyire alkalmas a talaj a talpalásra, főleg most hogy át van ázva.

amtra 2010.11.11. 10:57:31

Többször láttam Őket gyakorlatozni. Feladat: felborult tartálykocsi felállítása. Hááát mit ne mondjak (minden megbecsülésem és tiszteletem az Övék), nagyon bénák voltak. Sajnos látszott a tapasztalat hiánya, erről nem Ők tehetnek. Volt osztálytársam aki tűzoltó volt (már nyugdíjas 42 évesen) azt mondta, hogy akinek volt teherautós jogosítványa azt vizsgáztatták darusnak. Aztán ha szerencséje volt, a kötelező gyakorlaton kívül nem is daruzott éveken keresztül. Sajnos emiatt van az is, amikor egy balesethez kivonulva órákon át tart a mentés, mert nem értenek hozzá. Ez természetesen nem a vonuló álomány hibája. Én is kitudom nyitni a csapot, tudok a slaggal célozni, de ettől még nem vagyok tűzoltó.

Brian 2010.11.11. 14:48:05

index.hu/bulvar/hirek/2010/11/11/egyelore_a_varban_marad_a_felborult_daru/

Nekem is eszembe jutott tegnap, hogy elég necces lesz onnan kihozni. Úgy látszik tényleg ez a helyzet.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 16:56:14

@Rocko-: A volt alatt nem a végét értettem. :-) Természetesen helyre lehet állítani, egy gémjavítás persze nem 2 Ft. (Német technika.)

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 17:14:41

@Brian: Kösz a bérmunkás infót. A nagykanizsai Tadano-Faun BKF 35-4 egy speciális mentődaru változat. Különleges feladatokra talán megér 38500 Ft/óra+ÁFA díjat, de általános daruzásra a 35 tonnás kategóriában (rövid 22,5 méteres gémmel) drága.
Megfelelő talpalófákkal, alátétekkel, ami minden daru tartozéka, a virágágyásba is letalpalhattak volna.
A gyakorlat megszerzéséről csak annyit: Építési, szerelési munkán egy darus egy nap alatt annyit emel, mint egy tűzoltó darus egy hónap alatt. Amtra írásában sok igazság van, talán fordítva kellene csinálni, darusból tűzoltót.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 17:23:01

@Brian: Az Indexes cikkben írottakhoz. Eleve két daru kell a visszaállításhoz. Talán nézzék meg ezt a videót: autodarublog.blog.hu/2010/09/18/darubaleset_visszaallitas
Milyen jó is ugye, hogy Bp.-en szinte mindenhová csak engedéllyel lehet a teherautóknak behajtani (a nagy daruknál kisebbeknek is). Most várnak 3 napot, amig a Parking Kft. kiadja az engedélyt?

Brian 2010.11.11. 17:27:11

@Autódarublog: :) Azért ez a darusból tűzoltó nem annyira egyszerű. Én úgy gondolom, hogy a tűzoltó darukezelők munkája azért nem olyan sokrétű mint egy építkezésen dolgozónak. Nagyjából mindig ugyanazt kell csinálni. Itt a baj inkább a beidegződésekkel van ahogy most is. El lett felejtve a talpalás hiánya. Aki minden nap ezt csinálja annak alapvető, hogy eszébe jut. Ha egy darusból tűzoltó lenne és havonta egy-kétszer kellene csak daruzni, lehet Ő is elfelejtené.

Brian 2010.11.11. 17:32:36

@Autódarublog: Kétlem, hogy nem tudnák megoldani az engedélyt tíz perc alatt, vagy van rendőr aki megállítana egy tűzoltó felvezetéssel közlekedő darut. :) Itt inkább az odajutással és a megfelelő daru kiválasztásával lesz a gond. Tartok tőle, hogy amelyik megfelelő lenne az nem tud odamenni.

sz4sz4 2010.11.11. 17:34:05

Hali, a blog tetszik, csak így tovább!

Több képen és videón láttam már, hogy a tűzoltók keret nélkül emelik az (akár csak kicsit) sérült kocsit, leszarva, hogy a hevederrel esetleg további kárt okoznak. Nincs emelőkeret a darukon vagy ez a szakértelem hiánya miatt van? Vagy "csak" lustaság?

(Ettől függetlenül minden tiszteletem a tűzoltóké, segítettek már rajtam is.)

Ilyen is volt:

www.nyugat.hu/tartalom/cikk/45113_mentes_kozben_szakadt_el_az_emelo_heveder_hutok_a_86

Brian 2010.11.11. 17:55:18

@sz4sz4: Ezt a keret dolgot én sem értem. már többször rá akartam kérdezni. de mindig elfelejtem :(

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 17:59:01

@Brian: Az engedéllyel biztos nincs gond (csak az irónia tört ki belőlem) és a megfelelő daru is oda tud menni, le is tud talpalni. Ajánlok még egy videót: a másodikon egy 500 tonnás, 8 tengelyes Liebherr LTM 1500-as fordul meg és áll be egy szűk helyre. autodarublog.blog.hu/2010/08/31/manover_1

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 18:01:54

@sz4sz4: Köszönöm, igyekszem!
Nincs véletlenűl egy tűzoltó olvasóm, aki megválaszolna a kérdéseket? A véleményére is kiváncsi lennék!

Brian 2010.11.11. 18:07:32

Ma a TV2-n az Aktívban lesz látható a teljes felvétel.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 18:14:40

Emelőkeret nélkül tuti megsérül az autó (persze van erre is spéci megoldás), de a mentés előtt már úgyis összetört. :-)

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.11. 19:30:06

Szoktam olvasni. A Google Analytics statisztikája szerint többen is olvassák a blogot a Lánglovagok fórumról. Egy "bennfentes" véleményére lennék kiváncsi.

kszabo 2010.11.15. 17:48:12

Innen a pálya szélélről www.mav.hu/res/m9.pdf :) gyenge a kiképzés. Így kerül a két szolgálat egy cipőbe: amit a mentőszolgálatnál volt régen a betegszállítás, amely biztosította az útvonal, útfelbontás, kórház-osztály-orvosismeretet - az lenne a tűzoltóságnál a bérmunka. Az elsőt privatizálták, a második pedig oly csekély mértékű, hogy kiképzésnek kevés.
Ja és hol vannak a darukötözők, vagy már nem kötelező? Régen ők voltak az igazi irányítók, a darus csak követhette, amit mond. Ha kétsége volt bármi iránt, akkor nem volt emelés ameddig nem orvosolták a problémát. Üdv

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.11.17. 18:14:53

@kszabo: Manapság a darukötözők amolyan kötelező "kellékek", sokuknak csak a papírja van meg. A megfelelő gyakorlat gyakran hiányzik. Sokan beleszólnak a darusok dolgába, persze csak addig, amig nincs baj, mert akkor a darukezelőn csattan az ostor, ők pedig mossák kezeiket.
süti beállítások módosítása