Liebherr járműtechnika az LTM 1070-4.2 (70 t) all-terrain mobil darun bemutatva.
(2. rész)
Az előző részben (1. rész itt olvasható) a motor, erőátvitel, a futómű és a fékek kerültek bemutatásra.
Következik a legérdekesebb rész, a kormányzás.
Változtatható kormányzási rendszer.
Active rear axle steering - Aktív hátsó tengely kormányzás
(A teljes fejlesztést a Liebherr végezte.)
A hátsó tengelyek a sebességtől és az első tengelyek kormányzási szögétől függően, számítógéppel vezérelve, elektrohidraulikus rendszerrel aktívan kormányzottak.
5 előre kiválasztható kormányzási program. Az összes tengely kormányozható.
Rendkívül kicsi fordulási sugár és nagyon jó manőverezési képesség.
Jó kormányozhatóság, nagyfokú stabilitás nagy sebességnél is.
Csökken a gumiabroncs kopás.
Magas szintű biztonsági követelmények:
A hátsó tengelyek kormányzásának meghibásodása esetén a kormányzó munkahengerek automatikusan egyenesbe állnak, így a jármű nem tér ki oldalra, illetve két független hidraulikus rendszer, egyik kerékről, másik járműmotorról hajtott hidraulikus szivattyúval. Két független vezérlő számítógép.
A vezetőfülke:
Az 5 kormányzási program.
A programok egyszerűen nyomógombbal választhatóak és menet közben is válthatóak.
P1 - Országúti kormányzás
A 1. és 2. tengely mechanikusan kormányzott a kormánykerékről. A 4. tengely aktívan kormányzott a sebességtől és az 1. tengely kormányzási szögétől függően. A 3. tengely nem kormányzott, egyenes állásban rögzített. 30 km/ó sebesség felett ezt a programot kell alkalmazni.
P2 - Összkerék kormányzás
A 1. és 2. tengely mechanikusan kormányzott a kormánykerékről. A 3. és 4. tengelyek kerekei az 1. tengely kormányzási szögétől függően fordulnak el olyan mértékben, hogy biztosítsák a lehető legkisebb fordulási sugarat.
P3 - Oldalazó (rák) kormányzás
Az összes tengelyen levő kerekek az 1. tengely kerekeinek irányával és szögállásával azonosan fordulnak el. A jármű oldalazó mozgást végez, amely szűk helyeken nagyban megkönnyíti a manőverezést.
P4 - Csökkentett hátsó kifordulású kormányzás
A 3. és 4. tengely kormányzásának szabályozásával a hátsó rész nem fordul ki ellenkező irányba, a daru a leghátsó részén fordul el. (P1-nél a 3. tengelyen, P2-nél a jármű közepén.)
P5 - Független hátsókerék kormányzás
Az 1. és 2. tengely a kormánykerékkel irányítható, a 3. és 4. tengely az 1. és 2. tengelytől teljesen függetlenül, nyomógombokkal kormányozhatóak. Különösen tolatásnál lehet előnyös.
A Liebherr ehingeni gyárában tartott rövid bemutató egy LTM 1100-5.2 100 tonnás, 5 tengelyes típuson.
A kormányzási módok és a hidraulikus rugózással dönthetés látható a videón.
A konkurencia egy korábbi videója, ahol 3:00-tól látható hasonló kormányzás.
TADANO AR-1600M
LTM 1070-4.2
1. rész