A Terminátor 3: A gépek lázadása (Terminator 3: Rise of the Machines) című Schwarzenegger akciófilmet 2002-ben forgatták Los Angeles környékén. Biztos sokan emlékeznek a filmre, amelyben ismét küldenek egy terminátort (T-X), hogy likvidáljon néhány embert, bla-bla-bla. Természetesen ezt a pillanatnyilag kaliforniai kormányzó Schwarci nem engedheti és T850-es kiborgként elrendezi a dolgokat. A történet ennél többet nem is érdemel, azonban van benne egy látványos autós üldözés, amelyben egy daruval is száguldoznak városi utcákon és emellett egy autódarus blog nem mehet csak úgy el. A jelenetben egy hozzáértő számára emeletes baromságnak tűnő látványelemek vannak. Nézzük mi is a valóság!

Először érdemes megnézni ezt a részletet a filmből, így könnyebb megérteni, mi lehetséges és mi nem a daruval kapcsolatban, ha éppen nem filmről van szó.


Már az is meglepő, a jelenetet egy valódi, létező daruval forgatták le, méghozzá a kaliforniai Champion Crane Rental cég DEMAG AC 395-ös, 120 tonna max. teherbírású, 5 tengelyes, 60 tonna önsúlyú darujával! A gémen látható felirat sem a film kedvéért került rá, valójában is ilyen a festése, csak a vezetőfülkét erősítették meg, ami leginkább a vaskos lökhárítón vehető észre.


Íme munkában egy hasonló Champion daru (DEMAG AC 435):Demag

Az első hihetelennek tűnő dolog , amikor oldalra kifordított gémmel száguldozva letarol egy fél utcát. Tudni kell, hogy egy ilyen teherbírású daru, talpalás nélkül, a saját, teher nélküli gémjének a súlyától is felborul. Ezt persze tudták és ki is próbálták, a talpakat kitolták, de nem nyomták le a talajig.
Az eredmény az alábbi képen látható:Demag

A darut kiballanszírozták, így már leforgatható volt a jelenet. Bármilyen hihetetlen, de a keresztbe fordított gémmel törő-zúzó daru nem digitális trükk, hanem valóság. Látható is, ahogy a gém belevág az épület üvegfalába, a darut vezető kaszkadőrnek erősen kell jobbra ellenkormányoznia, mert az balra akar elfordulni. A hatalmas károkat, amelyeket okoztak (a filmet egy valódi városi utcán, Downeyban forgatták), csak úgy tudták finanszírozni, hogy Schwarzenegger lemondott gázsija egy részéről, mivel mindenképpen szerette volna a jelenetet a filmben. A DEMAG erős szerkezetére jellemző, hogy a darut helyreállították és továbbra is használták.
Terminátor és AC 395

A második valótlannak tűnő dolog, viszont tényleg lehetetlen. Menet közben T-X (Kristanna Loken) vezeti a darut, forgatja a gémet (sőt a talpak is kitolódnak), anélkül, hogy átülne a vezetőfülkéből a kezelőfülkébe (egy all-terrain daruról van szó, ahol ezek külön és elég messze vannak egymástól) és vissza. Természetesen a horgon fityegő Schwarzival forgó gémet egy másik kaszkadőr kezeli, illetve vágásokkal is megoldhattak dolgokat, de az épületbontos, utcaletarolós jelenetet csak egyszer vehették fel.
A filmesek magyarázata: T-X azért tud egyszerre több helyen lenni, mert a daru számítógépében és vezetékeiben száguldozik, hiszen egy mimetikus poliötvözet robot erre képes. A Champion Crane elnöke támogatólag nyilatkozott, mivel a daruja fly-by-wire (elektromosan vezérelt) rendszerű. A cég egyébként rendszeresen dolgozik hollywoodi filmes produkciókban.
A tarolós jelenetnél is, az AC 395-ösön kívül, több daruja és emelőkosaras autója is ott volt (a jelenetet 14 kamerával vették). Az alábbi képen még érdekesség a gém oldalára felszerelt törőgerenda, amely a gém kényes végét védte:Terminátor és AC 395

A harmadik látványos, de szintén lehetetlen művelet a jelenet végén látható horog leeresztés, beakadás és átborulás. Ugye most Schwarzi vezet és leereszti a horgot, a vezetőfülkéből, de ő nem T-X, csak egy T-850, de mindegy. A horog persze elég nehéz, de azért nem akad olyan könnyen be, főleg ha azt szeretnénk (ha nem, akkor annál inkább). Tegyük fel beakadt, tegyük fel a csörlőről letekeredett a kötél. Mi történik a filmben? A kötél piszok erős, nem szakad el (mint látható csak 2 ágra van fűzve, nem mondjuk 12-re), hanem felborítja a 60 tonna tömegű, legalább 60 km/ó-val haladó darut (valaki talán kiszámolja mekkora erő hat a kötélre). Mi történik a valóságban? A kötél tényleg erős, de piszok módon elszakad (vagy valami más) a daru pedig egy rándulás után tovább száguld. A filmben természetesen digitális effektet használnak, nem borul-repül semmi.

Meg kell említeni: A film rengeteg utómunkáján magyarok is dolgoztak. Sok digitális effektet, köztük a daru csörlőjének megrongálódását (ugye nem szakad törik semmi), a vezetőfülke törött szélvédőjét és még sok mást a Digic Pictures stábja készítette.
Terminátor és AC 395Terminátor és AC 395



































A Champion Crane darui egy filmforgatáson:Champion Crane darui
 


Címkék: videó humoros különleges demag darubaleset

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr402340304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nitro1 2010.10.04. 18:23:02

Hadd legyek én az első nyelvtannáci, de pusztán jóindulatból mondom: egy helyesírás ellenőrzőt azért ráküldhettél volna megjelenés előtt. Ami a tartalmat illeti, egész érdekes írás! :-)

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.10.04. 19:00:52

@nitro1: Kösz az észrevételt. Mentségemül szól, hogy néhány hiba, csak elütés volt. Egy többször visszatérő hiba a "tünő", ami helyesen tűnő. Megjegyeztem.
Sajnos figyelmetlenségből előfordult, hogy a Lánglovagok.hu helyett, Lánglovak.hu linket írtam. :-) Kaptam is egy fenyegetőnek TŰNŐ e-mailt, miszerint ne használjam a képeiket. :-( Nem használom.

nitro1 2010.10.06. 12:29:28

Lánglovak.hu, durva! :-D

amtra 2010.10.29. 14:41:18

Schwarcinéger látta volna, hogy száguld a Tatricsku AD-20 oldalra csapott gémmel, sosem áll szóba a Demag-os céggel :)

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2010.11.12. 15:03:46

Néhany autó (pl. a barna Volvo) többször összetörik a filmben. Low budget? :-) Ja, és a végén a daru kerekeinek a leesése, na azt semmi nem magyarázza (bár kétségtelenül látványos).

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2010.12.17. 18:44:17

Én azt se értem, ki üldöz kit, és miért.
Amúgy a lengő horog nyikorgása tök valószerűtlen.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.12.17. 20:01:18

@SomyTomy: Nekem darus szemszögből az egész jelenet valószerütlennek tűnt, de mint kiderült egy valódi autódaruval, egy valódi utcán vették fel a jelenetet. A Champion felirat is a darus cég neve.
süti beállítások módosítása