A Terminátor 3: A gépek lázadása (Terminator 3: Rise of the Machines) című Schwarzenegger akciófilmet 2002-ben forgatták Los Angeles környékén. Biztos sokan emlékeznek a filmre, amelyben ismét küldenek egy terminátort (T-X), hogy likvidáljon néhány embert, bla-bla-bla. Természetesen ezt a pillanatnyilag kaliforniai kormányzó Schwarci nem engedheti és T850-es kiborgként elrendezi a dolgokat. A történet ennél többet nem is érdemel, azonban van benne egy látványos autós üldözés, amelyben egy daruval is száguldoznak városi utcákon és emellett egy autódarus blog nem mehet csak úgy el. A jelenetben egy hozzáértő számára emeletes baromságnak tűnő látványelemek vannak. Nézzük mi is a valóság!
Először érdemes megnézni ezt a részletet a filmből, így könnyebb megérteni, mi lehetséges és mi nem a daruval kapcsolatban, ha éppen nem filmről van szó.
Már az is meglepő, a jelenetet egy valódi, létező daruval forgatták le, méghozzá a kaliforniai Champion Crane Rental cég DEMAG AC 395-ös, 120 tonna max. teherbírású, 5 tengelyes, 60 tonna önsúlyú darujával! A gémen látható felirat sem a film kedvéért került rá, valójában is ilyen a festése, csak a vezetőfülkét erősítették meg, ami leginkább a vaskos lökhárítón vehető észre.
Íme munkában egy hasonló Champion daru (DEMAG AC 435):
Az első hihetelennek tűnő dolog , amikor oldalra kifordított gémmel száguldozva letarol egy fél utcát. Tudni kell, hogy egy ilyen teherbírású daru, talpalás nélkül, a saját, teher nélküli gémjének a súlyától is felborul. Ezt persze tudták és ki is próbálták, a talpakat kitolták, de nem nyomták le a talajig.
Az eredmény az alábbi képen látható:
A darut kiballanszírozták, így már leforgatható volt a jelenet. Bármilyen hihetetlen, de a keresztbe fordított gémmel törő-zúzó daru nem digitális trükk, hanem valóság. Látható is, ahogy a gém belevág az épület üvegfalába, a darut vezető kaszkadőrnek erősen kell jobbra ellenkormányoznia, mert az balra akar elfordulni. A hatalmas károkat, amelyeket okoztak (a filmet egy valódi városi utcán, Downeyban forgatták), csak úgy tudták finanszírozni, hogy Schwarzenegger lemondott gázsija egy részéről, mivel mindenképpen szerette volna a jelenetet a filmben. A DEMAG erős szerkezetére jellemző, hogy a darut helyreállították és továbbra is használták.
A második valótlannak tűnő dolog, viszont tényleg lehetetlen. Menet közben T-X (Kristanna Loken) vezeti a darut, forgatja a gémet (sőt a talpak is kitolódnak), anélkül, hogy átülne a vezetőfülkéből a kezelőfülkébe (egy all-terrain daruról van szó, ahol ezek külön és elég messze vannak egymástól) és vissza. Természetesen a horgon fityegő Schwarzival forgó gémet egy másik kaszkadőr kezeli, illetve vágásokkal is megoldhattak dolgokat, de az épületbontos, utcaletarolós jelenetet csak egyszer vehették fel.
A filmesek magyarázata: T-X azért tud egyszerre több helyen lenni, mert a daru számítógépében és vezetékeiben száguldozik, hiszen egy mimetikus poliötvözet robot erre képes. A Champion Crane elnöke támogatólag nyilatkozott, mivel a daruja fly-by-wire (elektromosan vezérelt) rendszerű. A cég egyébként rendszeresen dolgozik hollywoodi filmes produkciókban.
A tarolós jelenetnél is, az AC 395-ösön kívül, több daruja és emelőkosaras autója is ott volt (a jelenetet 14 kamerával vették). Az alábbi képen még érdekesség a gém oldalára felszerelt törőgerenda, amely a gém kényes végét védte:
A harmadik látványos, de szintén lehetetlen művelet a jelenet végén látható horog leeresztés, beakadás és átborulás. Ugye most Schwarzi vezet és leereszti a horgot, a vezetőfülkéből, de ő nem T-X, csak egy T-850, de mindegy. A horog persze elég nehéz, de azért nem akad olyan könnyen be, főleg ha azt szeretnénk (ha nem, akkor annál inkább). Tegyük fel beakadt, tegyük fel a csörlőről letekeredett a kötél. Mi történik a filmben? A kötél piszok erős, nem szakad el (mint látható csak 2 ágra van fűzve, nem mondjuk 12-re), hanem felborítja a 60 tonna tömegű, legalább 60 km/ó-val haladó darut (valaki talán kiszámolja mekkora erő hat a kötélre). Mi történik a valóságban? A kötél tényleg erős, de piszok módon elszakad (vagy valami más) a daru pedig egy rándulás után tovább száguld. A filmben természetesen digitális effektet használnak, nem borul-repül semmi.
Meg kell említeni: A film rengeteg utómunkáján magyarok is dolgoztak. Sok digitális effektet, köztük a daru csörlőjének megrongálódását (ugye nem szakad törik semmi), a vezetőfülke törött szélvédőjét és még sok mást a Digic Pictures stábja készítette.
A Champion Crane darui egy filmforgatáson: