Az amerikai Lampson az egyik legrégebbi nagy lánctalpas darukat gyártó és bérbeadó cég.
1999 márciusában  egy szaklap így mutatta be a cég legújabb és legnagyobb lánctalpas daruját:

Megjegyzés: A cikk és a fordítás nem teljesen egyezik az eredetivel, a nálunk használt mértékegységekre átszámolt értékeket zárójelben adtam meg és a második részben írtakhoz jelentőséggel bíró részt kiemeltem.

Bemutatták a Lampson Transi-Lift (LTL) 1500 series III lánctalpas darut, amelyet a Milwaukee Brewers baseball stadion (közismerten:  Miller Park) tetőszerkezetének építésére készítettek. A tető építésének fővállalkozója a Mitsubishi Heavy Industries America Inc., amely a Neil F. Lampson Inc. denveri részlegétől bérli a Big Blue becenevű darut. A Miller Park konfiguráció teljes magassága 467 láb (142 méter) magas, a daru a harmadik legmagasabb építménye Milwaukee városnak, ezért az FAA (Szövetségi Légi-közlekedési Felügyelet, USA) is értesítést kapott, hogy figyelmeztethessék az alacsonyan repülő gépeket. A daru maximális terhelhetősége 1500 US tons (nálunk 1360 t), saját tömege 2100 US tons (1905 tonna), a Transi-Lift (a Demagnál Superlift) rendszer kiegészítő ellensúlyainak tömege 1400 US tons (1270 t). Az LTL 1500-as moduláris kialakítású, több részegység csereszabatos a Lampson többi Transi-Lift rendszerű darujával.

Bázisa a 30 láb (9 m) széles lánctalpas szekció, ami a darufelépítményt tartja a gémszerkezettel és amelyhez csatlakoztatják a szintén lánctalpas, ellensúlyokat hordozó részt, így ezek együtt egy 80 láb (24 m) hosszúak. A gémszerkezet részei: a 280 láb (85 m) hosszú főgém, a 160 láb (49 m) hosszú billenthető gém, az ezt kimerevítő 110 láb (33,5 m) hosszú támasztógém és a 190 láb (58 m) hosszú ellensúlyokat tartó gém. A Miller Park konfigurációban a billenthető gém 10 fokban rögzítve van.
A Transi-LIft rendszer ellensúlyai hegesztett dobozokból állnak, amelyeket a munkavégzés helyén is megtölthetnek valamilyen ömlesztett anyaggal. A stadion projekt keretében 450-500 US tons (410-450 tonna) tömegű emelésekkel számolva, szükség lesz nagyjából 2 000 000 font (910 tonna) ellensúlyra. Az ellensúly rendszer a saját lánctalpas hordozóművén bármilyen irányban külön is mozgatható.

Mindkét lánctalpas részt négy-négy (minden lánctalpat kettő) dízelmotor hajt. A négy-négy Detroit Diesel 6V-92 dízelmotor összesített teljesítménye 700-700 LE, összesen 1-1 millió font (453-453 tonna) vonóerőt biztosítanak a lánctalpakon.
Minden motor egy moduláris egységet (power pack) képez, Young hűtőrendszerrel, Donaldson kipufogóval, Farr légszűrőházban Baldwin légszűrőkkel, továbbá légkompresszorral a levegős vezérlő rendszerekhez és a külső automatikus kenőrendszerhez. A motorok Allison nyomatékváltón, Cotta sebességváltón, Borg Warner kardánon és Caterpillar D11 véghajtóművön keresztül hajtják a lánctalpakat. Az összes hajtómű olaját Baldwin szűrők tisztítják. Szükség esetén bármelyik power packot 3 óra alatt ki lehet cserélni egy másikra. A négy moduláris egység a két lánctalppal együtt összesen 120 000 font (55 tonna) tömegű és lánctalpanként külön szállíthatóak. Mindkét lánctalpas hordozóműhöz saját kezelőfülke tartozik, négy külön ellenőrző rendszerrel az egyes motorokhoz. Mindegyik tartalmaz Stewart Warner fordulatszámmérőt, motorolaj nyomás- és hőmérsékletmérőt, hűtővíz hőmérsékletmérőt, levegőrendszer és féklevegő nyomásmérőt, nyomatékváltóolaj nyomás- és hőmérsékletmérőt, Isspro üzemóra számlálót és különböző figyelmeztető fényeket.
A darufelépítmény két dízelmotort és öt csörlőt tartalmaz a gém és a horog mozgatásához. Itt két Detroit Diesel 8V-71 dízelmotor található, mindegyik 400 LE teljesítménnyel. Ezek a motorok ugyanazokat a kiegészítő elemeket használják, mint a lánctalpas rész motorjai, így egyszerűsítve a javítást és karbantartást. Mindkét dízelmotor egy három fokozatú Twin Disc erőátviteli egységhez csatlakozik és további hajtóműveken keresztül hajtja meg a csörlőket, amelyek egyenként 75.000 font (34 tonna) húzóerőt fejtenek ki a 13.500 láb (4115 m), 1,5 hüvelykes (38 mm) acél sodronykötelekre. A horog három, a gémszerkezet két csörlőt használ és külön is működtethető.
A csörlők terhelésszabályozása és fékezése Williams Control szelepekkel, levegős rendszerrel történik, amelyekkel 150 000 font (68 tonna) fékezőerőt biztosítanak. A sűrített levegőt a dízelmotorokkal hajtott kompresszorok termelik. A daru kezelőfülkében is található egy külön ellenörző egység a motorokhoz, mely tartalmaz Isspro motor fordulatszámmérőt Hobbs üzemóra számlálót, Stewart Warner voltmérőt, motor- és hajtóműolaj hőmérséklet és olajnyomás mérőt.
A teheremelések biztonságát Wylie Weightload rendszer felügyeli, amely figyeli a daru paramétereit: felemelt teher tömege, gémszög, gémkinyúlás és szélsebesség. A rendszer fel van szerelve programozható riasztással, amely akkor jelez, ha az előre meghatározott paramétereket meghaladják.


A kivitelező Mitsubishi Heavy Industries America Inc. projektmenedzsere szerint:
A daru egy mozdulatot sem tesz anélkül, hogy azt alaposan meg ne terveznék. A daru mozgásának és emelésének minden mozzanata megtervezhető és kiszámítható. Mielőtt bármilyen emelés történik ellenőrzik a gépet és az emelőeszközöket, továbbá mérnöki terv készül, amit minden érintett fél aláír. A tervek magukban foglalják a daru helyét, kapacitását, emelési sugarát, talajelemzést, emelési pontokat, lehetséges akadályokat és a beemelendő tetőelem rögzítési pontjait.
Az időjárási körülmények nagyban befolyásolják, hogy mikor és hogyan végezzék a beemeléseket. A szélsebesség a legfontosabb tényező: 10 mph-ig (16 km/ó) biztonságosan lehet emelni, 10-15 mph (16-24 km/ó) között különösen óvatosan kell eljárni, 15 mph (24 km/ó) felett nem szabad emelni. A Mitsubishi építésvezetőségén egy számítógép megjeleníti a DTN Contractor Weather System adatait. Ez egy műholdas rendszer, amely időjárás előrejelzéseket ad, megjeleníti a valós idejű műholdképeket, radarképeket, a helyi viszonyokat és más, az építéshez kapcsolódó információkat, ezeket összevetik a daru Wylie Weightload biztonsági rendszerével, amelyek alapján dönthetnek az emelésekről. A daru négy fős kezelőszemélyzete (Lampson) és az építők (Mitsubishi) közösen döntenek mielőtt elkezdik a munkavégzést.


A Big Blue fő feladata a Miller Parkban a 27 darabból álló tetőszerkezet beemelése lesz. A legnehezebb elemek 450 US tons (410 tonna) tömegűek, amelyeket 230 láb (70 méter) magasra, 32/1000 hüvelyk (0,8 mm) pontossággal kell a helyükre emelni.
Korábban a Lampson Transi-Lift lánctalpas daruk biztonságos voltát a tulajdonos Neil F. Lampson egy bemutatón úgy demonstrálta, hogy egy daruja az 1000 tonnás próbaterhet egy hüvelykkel (2,5 cm) a saját személyautója fölé  emelve tartotta.


A cikk 1999. márciusi keltezésű. A darut összeszerelték az építkezés helyszínén és elkezdte beemelni a tetőelemeket a helyükre. Eleinte jól haladt a munka, amire szükség is volt, mert a következő baseball szezon nyitó mérkőzését, ami Milwaukee nagyon fontos eseménye, már itt akarták tartani.
Következett 1999. július 14-e. A feladat a 4R3 jelű tetőelem beemelése. Az elem 110 láb (33,5 m) széles, 200 láb (61 m) hosszú, 30 láb (9 m) magas, 913 000 font (414 t) tömegű, amihez hozzáadódik 32 400 font (14,7 t) tömegű emelőeszköz. Az emelési terv alapján, ennél a műveletnél a daru 1 040 000 font (471,7 t) maximális terhelhetőségű. Reggel 7 órakor elkezdik az előkészületeket, a műveletben 40 munkás és több másik daru is részt vesz. Az előírt ellenőrzések után a Big Blue megemeli az elemet elviszi 120 méterre, ahonnan majd a helyére emelheti. Frissítik az időjárási adatokat és délután megkezdődik a beemelés, amelyben 300 láb (91,4 m) magasra emelve befordul a stadion fölé. 

1999.07.14. 17:15


  A legismertebb és legnagyobb darubaleset részletei, vizsgálatának eredménye és a bíróság döntése
a 2. részben olvasható.


Címkék: videó különleges darubaleset lampson

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr52621293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

butcher__ 2011.01.29. 14:50:42

Huhh már akartam kérdezni hogy erről lesz-e írás! Remek remek!

zubug 2011.01.30. 18:54:16

alig várom a folytatást....

Puhi 2011.01.31. 19:34:50

Jöhet-jöhet, semmi jónak nem vagyok az elrontója!
Annyiszor láttam már ezt videót, de eddig még semmit sem tudtam róla...
De majd most! :)
süti beállítások módosítása