"1000" tonna - 1985.

1985 előtt nem létezett olyan teleszkópgémes autódaru, amellyel nagy tömegű tárgyakat emelhettek volna, így ezeket rácsos szerkezetű gémmel szerelt darukkal mozgatták. 1984-ben a Riga Mainz német darubérbeadó cég megbízta a düsseldorfi Gottwald Gmbh darugyártó céget (ma már csak kikötői darukat gyárt) egy 800 tonnás teleszkópgémes autódaru gyártásával. Céljuk egy gyorsan közlekedő, könnyen munkába vehető alternatív megoldás volt, a nagyon munkaigényesen telepíthető rácsos gémes autódaruk mellett.
1982 óta a Gottwald gyártotta a legnagyobb teleszkópgémes darut az 500 tonnás AMK 500-93 típust. Ezen már alkalmazták a SCS (Speed Connection System) rendszert, amely hasonlított a rácsos gémes autódarukhoz, a gémtő az emelő munkahengerekkel a darun volt, a gémszerkezetet azonban rá kellett szerelni, de az SCS által ez egy rövid művelet.
Az alábbi ábrákat (AMK 1000) megnézve ez könnyen érthetővé válik: 

 

Kissé hasonló a ma legnagyobb autódaru, a Liebherr LTM 11200-9.1 gémszereléséhez, csak itt a gémtő nélküli teleszkópos részt szállítják külön és egy univerzális tréler helyett egy speciális hordozó járművön.

A daru AMK 1000-103, a gémszállító AMK TR 1000-93.
  Copyright BUZ: Schwerlast-Rhein-Main.de

De miért van a címben szereplő 1000 tonna idézőjelben? Az eddig látott gémszerkezet 5 tagból áll (4-et tol ki) és 62 méteres, de teljesen összehúzva is "csak" 350 tonna teherbírású.
Az 1000 tonnás gémből sosem gyártottak egy darabot sem. Eredetileg 800 tonnásra tervezték, de elméleti számítások alapján később 1000 tonnásra minősítették át.
Az alábbi ábrán látható, csak egy rövid nyúlvány lett volna:Gottwald AMK 1000

A 350 tonnás, 51 méteres (gémtővel együtt 62 m) gém tervezése komoly kihívást jelentett. Az 1981-ben kidolgozott HPC (High Power Control) rendszerű gémszerkezet azonban erre megoldást jelentett. A bordás szerkezet jelentős keresztmetszet és súly növekedés nélkül többszörös terhelhetőséget biztosított. Az ábrán az 1a a Gottwald 8-szögletű, az 1b az 500 tonnás HPC, az 1c az 1000 tonnás HPC gémszerkezet.Gottwald AMK 1000

A daru a 350 tonnás gémmel 29 m gémhosszal, 6 m-es távolságig tudott 350 tonnát, 62 m gémhosszal 9 m-es távolságig 175 tonnát tudott emelni. Rácsos szerkezetű segédgémmel 134 m-ig volt hosszabbítható. A sosem létező 1000 tonnás, 18 méteres gémmel, elméletileg 1000 tonnát tudott emelni 4 méteres sugáron. Ezzel az elméleti értékkel 1985-től 2007-ig a világ legnagyobb terhelhetőségű teleszkópgémes autódaruja volt. (2007 óta a Liebherr LTM 11200-9.1.)

A Gottwald 1985-ben összesen egy darabot gyártott belőle és azóta sem többet. A Krupp megvette a liszenszét és KMK 11000 néven tervezte a gyártását, de végül egy darab sem készült. 1994-ben a daru a Breuer céghez került, majd 2000-ben a tajvani Long Hook-hoz és rövid szingapúri kitérő után most is Tajvanon használják.

Gottwald AMK 1000

Gottwald AMK 1000
 

A 10 tengelyes óriással ügyeskednek rá egy pontonra:


Címkék: különleges öreg daru gottwald

A bejegyzés trackback címe:

https://autodarublog.blog.hu/api/trackback/id/tr162318039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

butcher__ 2010.09.24. 18:04:24

Hopppá! Úgy látom mostantól ez lesz a kedvenc blogom! Már megy is bookmarkba nyamminyami :D

Kandabula 2010.09.24. 18:25:35

Szívesen végignéznék egy installálást.

flippant 2010.09.24. 18:42:13

Én ezeknél kisebb cuccokkal szoktam találkozni de mikor emelnek, már magától a látványtól meghűl a vér az ereimben.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.09.24. 21:31:29

Izgalmas lehet egy ilyen szornyeteggel befordulni egy sarkon.

gelsystem 2010.09.24. 21:31:31

@zsenike01:
felmenőid megvannak?????
3,14jukat be is célozhatod: és indulás!!!!
.
félelmetes szerkezet, hogy a témához is vau-vau........

Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2010.09.24. 22:05:30

BASZKI! De jó, hogy megtaláltam ezt a blogot! Köszönöm!

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.09.24. 22:50:45

állat! az összes kerekével kanyarodik! tök látványos

Piszok Alfréd 2010.09.24. 23:11:37

@Kozmokrator: A címlap sokat segít :)
Jó kis blognak néz ki, én is betettem a könyvjelzők közé.

kamijonyos 2010.09.25. 07:33:06

@Kandabula:
Hétfőn telepítjük a kökire a 400 t-s Liebherrt ha érdekel, csak tedd magad szabaddá, kb egy fél napos meló....asszem 30 m-s gémet szerelünk rá, meg vagy 100 t ellensúlyt.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.09.25. 19:30:02

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Igen, elég izgalmas, itt nézd meg, főleg a második videót: autodarublog.blog.hu/2010/08/31/manover_1
500 tonnás Liebherr.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.09.25. 19:36:29

Köszi mindenkinek! Igen a címlap majdnem 200x-os nézettséget hozott.

kamijonyos 2010.09.25. 21:42:16

@Autódarublog:

Már nem az, elvite a lízingcég, megvette az Ács-Gép. 3 hete hoztuk el Kakucsról.

kamijonyos 2010.09.25. 21:51:14

@Autódarublog:
Ja, és Szia neked is. Majd csinálok képeket róla ha érdekel, ide fel lehet tölteni ? Bár főleg toronydaruzunk, de azokat is áltelában a 160-as, vagy a 200-as Terex-el építjük/bontjuk.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2010.09.25. 22:58:21

@kamijonyos: Úgy tudom, hogy ide nem lehet képet feltölteni, ha e-mailben el tudod küldeni, akkor köszönöm!

Andor Kemecsei 2018.07.25. 15:45:32

Nem rossz. Azért amikkel itthon dolgoznak, jóval kisebbek: www.kovacsdaru.hu/